zaterdag 14 mei 2011

Op de koffie bij Ruben Nicolai!

Heb jij dat ook wel eens? Dat je in de auto zit, en je het liefst je stuur zou opvreten omdat dat fossiel voor je stopt aan het einde van de invoegstrook?  Of dat die *ongelofelijke prutser* opeens op de remmen gaat voor een vogel?!!! Ik zal me even voorstellen. Ik ben die prutser!

Aan mijn vriendinnen hoef ik niet meer te vertellen dat ik een ‘extravagant’ autorijverleden heb.  Het begon allemaal met een ernstige faalervaring in Katwijk aan Zee. Midden op de rotonde bij het gemeentehuis, sloeg het motortje van m’n kersverse leswagen af. De rij toeterende auto’s achter mij waren niet echt ondersteunend in m’n denkproces en mijn rij-instructeur nog minder; het mannetje bleek een opgewonden standje. Driftig zwaaide hij het portier open en stevende op  de bumperklevende bestuurder af. ‘Zie je die L niet op het dak, mongool!!! Schreeuwde hij uit. Trillend als een rietje realiseerde ik me dat leren autorijden misschien toch wat pittiger was dan de Cito-toets maken, en dat iemand  bij een klein mis
stapje  in het verkeer al doorgaat voor ‘mongool’.  
Vijf jaar, zo’n  100 rijlessen en vier examens later had ik een intieme band opgebouwd met de IB-groep (materiële steun) en met mijn rij-instructeur voor autisten (mentale steun). Onder de hoede van deze zachtaardige man heb ik mijn praktijkexamen rijbewijs B gehaald.  Na deze roemrijke dag hoopte ik wakker te worden als een volleerd chauffeur, die net als mijn moeder met rechts de mascara deed en met links een belletje. Helaas viel laatst nog een bekeuring op de mat omdat mijn voertuig slingerend was gesignaleerd op de busbanen bij Leiden Centraal. En ik dacht nog wel stoer dat ik mijn eerste snelheidsovertreding binnenhad!!
Laatst bleek dat mijn vriendinnen tot actie over waren gegaan om voor mij en m’n omgeving het ‘gevaar’ op de weg te verminderen. Ze gaven me op voor  het BNN-programma ‘De Allerslechtste chauffeur van Nederland’.  Ik citeer uit het aanmeldingsformulier: ‘haar rij-instructeur zei: “Ik heb me nog nooit zo onveilig bij iemand in de auto gevoeld als bij jou”.’ Schaamteloos overdreven natuurlijk, de beste man is alleen heel lang op vakantie gegaan na drie lessen met mij.
Toen  was het moment suprême aangebroken;  bij BNN op de koffie… Eef hoopte een glimp op te vangen van Ruben Nicolai, al waren de laatste geruchten over zijn marktpositie niet zo rooskleurig. In een duister kamertje moest ik mijmeren over het winnen van een auto en een finale in Parijs. Mijn quote dat ik die Eiffeltoren zo om ver zou rijden werd genoteerd, maar de echte de uitdaging bleek de rijtest te zijn: achteruit van een grindlaan afrijden. Ik kreeg direct een deja-vu van m’n eerste rij-instructeur, en het angstzweet vertaalde zich in een enorme giechelaanval. 

Ik verdacht het BNN-personeel ervan dat ze expres allemaal obstakels in het smalle laantje hadden geplaatst, zoals vuilnisbakken, een trouwauto en de fiets van Ruben. Eef blèrde met een rood hoofd panische aanwijzingen en nam daarom maar afwisselend het stuur en die rare koppeling van me over. O nee,  het heette de versnelling. Centimeter voor centimeter stak ik de auto achteruit en zag opeens dat we publiek hadden. Ruben en collega’s hingen voor het raam, dus ik zwaaide enthousiast terug. Dit had tot gevolg dat ik de auto tegen de vuilcontainers aan knalde en de twee interviewdames bijna op de grond vielen van een onbedaarlijke lachbui. De fiets van Ruben N. en een klein muurtje zouden in het heetst van de strijd nog een krasje opgelopen kunnen hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.
Met bloed, zweet en tranen had ik de auto van het terrein afgeloodst, maar helaas was het rondje Hilversum levensgevaarlijk. De BNN-dames vroegen ‘hoe het ging’, en ik vroeg me in alle oprechtheid af hoe ze zo’n vraag oprecht uit hun mond kregen. ‘Ik denk niet dat ik vandaag  echt m’n rijbewijs gehaald zou hebben, nee’, antwoordde ik stroefjes. Gelukkig kreeg ik nog wel complimenten. Mijn rijstijl werd omscheven als ‘origineel’.. 

Toen mijn oksels weer wat droger werden, kwamen we nét Ruben tegen. Eef zag er niet op haar best uit met angstzweet, rood hoofd en een prehistorische leenauto. Hopelijk krijgt ze binnenkort een nieuwe kans als ik op autobootcamp naar de titel ‘Allerslechtste chauffeur van Nederland’ mag meedingen. Deze eretitel klinkt namelijk nog altijd beter dan ‘prutser’…!!

9 opmerkingen:

  1. Hey Klaafje,

    Ahum.....ik zal niks zeggen over je rijstijl. Je weet hoe ik er over denk en de rest hoor je morgen wel in mijn jurycommentaar. Ik wil wel wat zeggen over je schrijfstijl. Wat schrijf jij ontzettend leuk zeg, lekker vlot en vol zelfspot!!! Een feest om te lezen, ik kijk nu al uit naar je volgende blog.

    Groetjes Karin Elshout -van Gaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He mar,

    ik heb er zin in. een beetje leedvermaak? helaas kan ik de eertse afl. niet live meemaken, maar zal hem opnemen.

    X Ed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne,
    ik heb vanavond gekeken waarbij ik de indruk kreeg dat je het niet goed ziet. Waarom stap je niet even binnen bij de brillenwinkel en laat je ogen meten. Het zou zomaar kunnen.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met je rij-instructeur voor AUTISTEN???

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op bijna eenderde van dit blogje. Je hebt een intieme band opgebouwd met je rij-instructeur voor AUTISTEN?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marianne, wat een leuke meid ben jij tog!

    mail me een keer pieterjan1983@live.nl

    kuss liefs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je moet blij zijn dat Pim er was.
    Hij is nog slechter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij gaat toch niet weer de weg op hè? En zeker niet zonder rijlessen!! Vind het erg jammer dat jij geen nazorg krijgt in de vorm van rijlessen zoals Pim. Vergeet niet dat er ook mensen bestaan die het gewoon niet in zich hebben!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat iedereen moeite heeft met auto rijden in het begin. Bij mijn dochters was het de eerste half jaar een ramp om bij hun in de auto te zitten! Nu een jaar later hoef ik me er geen zorgen meer voor te maken.

    BeantwoordenVerwijderen